Monitorizare de presă

Căutare

Cuvânt cheie

Organ:

Tematica:



Numele cotidianului: Antena3
Anul şi data apariţiei: 12.02.2010
Tematica: legea învăţământului – predarea limbii române ca a doua limbă
Categoria articolului: reportaje
Pagina (dacă este cazul): 3
Titlul articolului: Marko: Limba română trebuie învăţată de elevii maghiari încă din clasa I după manuale speciale
Numărul fotografiilor: 1
Acces online: https://www.antena3.ro/politica/marko-limba-romana-trebuie-invatata-de-elevii-maghiari-inca-din-clasa-i-dupa-manuale-speciale-91995.html



Elevii maghiari trebuie să înveţe limba română încă din clasa întâi, dar după manuale speciale, a declarat vineri, la Târgu Mureş, preşedintele UDMR, Marko Bela, după consfătuirea specialiştilor din învăţământul maghiar din România.
Copiii maghiari vor fi obligaţi să înveţe limba română pentru că viaţa te obligă. (...) De aceea eu însumi afirm că, încă de la început, încă din clasa întâi, trebuie să se pună un accent deosebit pe însuşirea limbii române. Şi aici s-a făcut o greşeală atunci când deja în clasa întâi copiii maghiari sau minoritari care nu cunoşteau, în unele zone, deloc limba română s-au confruntat cu aceeaşi programă şcolară ca şi copiii români?, a precizat Marko Bela. 

Liderul UDMR a subliniat că tocmai din acest motiv limba română ar trebui să se predea din manuale speciale, după programe speciale elevilor maghiari. 

?Vor stăpâni două limbi foarte bine, şi odată şi-odată n-ar fi rău dacă acest lucru ar deveni un avantaj şi nu un dezavantaj. Trebuie să înveţe deja din clasa întâi, dar după manuale şcolare speciale'?, a explicat preşedintele UDMR.

În privinţa predării Istoriei Românilor şi Geografiei României în limba română, în condiţiile reluării dezbaterilor în privinţa Legii Educaţiei, Marko a apreciat că elevii minoritari trebuie să înveţe cele două materii în limbile lor materne pentru a deveni ?apropiat de acele materii?.

?Noi credem că în acest moment nu are rost niciun fel de discriminare în acest sens. Copilul maghiar, în mod firesc, trebuie să înveţe istoria şi geografia patriei, care e şi patria lui, în limba sa maternă, pentru că astfel devine apropiat de acele materii. În cazul copilului german sau ucrainean, la fel. În acest moment nu mai are rost o astfel de diferenţiere, toate materiile trebuie predate, însuşite în limba maternă, excepţie făcând limba şi literatura română, unde trebuie să asigurăm în schimb posibilitatea ca şi elevul care are o altă limbă maternă să-şi însuşească cât mai bine limba română, prin modalităţi de predare speciale şi manuale speciale", a conchis Marko Bela.

  • Despre baza de date

Centrul de Documentare ISPMN a iniţiat un proiect de monitorizare a presei pe tematica reprezentării minorităţilor naţionale. În cadrul proiectului sunt monitorizate versiunile online ale mai multor cotidiane naţionale, atât în limba română cât şi în limba maghiară.

În munca de colectare a materialelor beneficiem de aportul unui grup de studenţi ai Universităţii Babeş-Bolyai, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, fapt ce ne oferă posibilitatea unei dezvoltări continue a bazei noastre de date.

Proiectul de monitorizare a presei doreşte să ofere celor interesaţi, posibilitatea de utilizare a acestei baze de date  în viitoare analize.